مینیاتور ایرانی چگونه شکل گرفت
به گزارش خبر فوری به نقل از گلونی، در یونان باستان خدایان همه دارای جسمهستند. زیبایی بدن و هنرِ تقلید از طبیعت از ابتدا با این فرهنگ عجین بوده و جسم اعتبار دیگری داشته است. در نتیجه این دو بنی بودن فرهنگ غرب، یکی مسیحیت و دیگری یونان، میبینیم که مسیح از ابتدا خدایی است با کالبد انسانی که باید از عالم بالا به پایین بیاید، رنجهای بشری را تحمل کند و دوباره به آسمان برگردد تا کامل بشود.
پرسش اینست که اگر در اسلام تصویر حرام است، پس تمثیل امامها و شمایل مقدسین از کجا آمده است؟ و اساسأ نقاشی در ایران پس از اسلام چرا چنین گسترشی داشته است؟ چه شد که پس از ورود اسلام، سنت تصویرگری در میانرودان (بینالنهرین) گسسته شد، اما در ایران ادامه یافت؟ چه شد که مینیاتور ایرانی چنین رشدی پیدا کرد؟ از قرن دوم اسلامی که تمدن اسلام با مراکزی چون کوفه و بصره و بعد هم بغداد گسترش پیدا کرد و در دوره خلفای عباسی به اوج رسید، در میانرودان (بینالنهرین) نقاشی موقوف شد. در همان زمان، در دمشق که همجوار بیزانس بود و دارای سنت نقاشی، یک نوع هنر تزیینی به وجود آمد بر اساس اشکال هندسی (مثل خاتم کاری در ایران). این هنر تزیینی رواج یافت اما از تصویرگری یا نگارگری اثری در طی چند صد سال در آنجا دیده نمیشد.
- ۹۶/۰۸/۲۱