چرا ماه صفر به نحوست و شومی شهرت دارد؟!
به گزارش سایت مشهد فوری،از
این رو و با توجه به فرا رسیدن ماه صفر و در بررسی چرایی وجود چنین نگاهی
در جامعه اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری، عضو هیئت علمی
دانشگاه فردوسی مشهد به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن را میخوانید:
آیا در فرهنگ اسلام و ادبیات قرآن و روایات تعبیر سعد و نحس برای ایام و زمانها وجود دارد و در این باره تصریحی شده است؟
سعد
و نحس از واژههای متضاد در فرهنگ اسلامی هستند که در احادیث و آموزههای
روایی به کار رفته اند؛ برای مثال در قرآن سخن از یوم نحس وجود دارد و این
تعبیر در مصحف شریف به کار رفته است که این نشان میدهد چنین تعبیری در
تاریخ زندگی بشر صحت دارد یعنی همان طور که ایامُ الله داریم ایام نحسات
نیز داریم.
برای مثال در سوره مبارکه فصلت آیه ۱۶ به ایام نحس اشاره شده
و میفرماید: «فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی أَیَّامٍ
نَّحِسَاتٍ لِّنُذِیقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا
وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَى وَهُمْ لَا یُنصَرُونَ»
اینجا صحبت از
روزهای نحسی است که عذاب الهی بر گروهی از انسانهای فاسد، مشرک و منافق
نازل شده است؛ و یا خداوند متعال در سوره مبارکه قمر آیه ۱۹ نیز فرموده
است: «إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی یَوْمِ نَحْسٍ
مُسْتَمِرٍّ»
بنابراین، یوم نحس که در برابر یوم سعد است در قرآن و حدیث
کاربرد داشته است البته باید کارکردهای این دو واژه را شناخت و درسهای
آن را فرا گرفت.
- ۹۶/۰۷/۲۹