برخی از زوجهای ایرانی درگیر روابط موازیاند/بیشترِ خیانتها عاطفیاند
درخشنده میگوید: در تحقیقات خود متوجه شدیم یک نوع رابطه به عنوان روابط موازی در بین بسیاری از زوجها به وجود آمده. این رابطه موازی از یک گفتوگوی تلفنی شروع میشود و تا روابط دیگر ادامه پیدا میکند. این روابط بسیار خطرناکتر از آن چیزی است که ما در تفکر سنتی به نام خیانت میشناسیم.
پوران درخشنده از معدود کارگردانان زن سینمای ایران است که معضلات اجتماعی همیشه برایش مهم بوده و تلاش کرده آنها را مستقیما در فیلمهایش نشانه برود. درخشنده در دوازدهمین اثر سینمایی خود باعنوان "زیر سقف دودی" به مسئله طلاق عاطفی پرداخته است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان قرار گرفت و در اکران نیز موفق بود. گفتگوی ایلنا با پوران درخشنده درباره موضوع فیلم را بخوانید.
خانم درخشنده سراغ طلاق عاطفی را باید یا در میان زوجهای سنتی گرفت یا زوجهای پر از تضاد و از پا افتاده و غمگین. هریک از وضعیتهای اخیر دامنه فراوانی گستردهای در ایران دارند. جرقه ابتدایی فیلمنامه این فیلم چگونه شکل گرفت. قطعا شما برای ساخت این فیلم پژوهش اولیهای درباره آمار طلاق عاطفی در خانوادههای ایرانی و کیفیت زوجهایی که به این بحران گرفتارند، داشتهاید. درباره نتایج پژوهش خود برایمان بگویید. اگر آماری هم در دست دارید؛ بفرمایید؟
جرقه این فیلم زمانی در ذهنم زده شد که روزی یک خانم 65 ساله همراه با دفترچه خاطراتش به دفترم آمد. این خانم سه فرزند داشت که همهشان به مراتب بالای علمی رسیده بودند و هرکدام دارای جایگاه اجتماعی خوبی بودند. همچنین از لحاظ رفاهی نیز در وضعیت بسیار خوبی بودند اما او ناگهان در 65 سالگی متوجه شده بود که نمیداند با زندگی خود چه کرده است و معتقد بود هیچ محبتی در زندگی ندیده و بیشتر وقت خود را صرف فرزندان و همسر خود کرده است اما از طرف مقابل محبت لازم را ندیده است.
- ۹۶/۰۴/۱۱