اخبار فرهنگی فوری

اخبار فوری و لحظه ای فرهنگی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

اخبار فرهنگی فوری

اخبار فوری و لحظه ای فرهنگی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

مشهد، صد سال پیش از انقلاب

يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹ ق.ظ
کتاب «نفوس ارض اقدس»حاوی اطلاعات جمع آوری شده از یکی از قدیمی ترین سرشماری های ایران در شهر مشهد است. به بهانه روز آمار به معرفی آن می پردازیم.

کتاب «نفوس ارض اقدس»مجموعه ای ست شامل آمار خانه به خانه محلات ششگانۀ مشهد قدیم که در سال 1295-6 هجری قمری برابر 1257 شمسی و 1878 میلادی در زمان حکومت رکن الدوله برادر ناصرالدین شاه قاجار در خراسان فراهم آمده است.
راهبر این آمارگیری یکی از دولتمردان دانش آموختۀ مدرسۀ دارالفنون، زین العابدین میرزای قاجار بوده است او همدوره و رقیب صنیع الدوله مولف مطلع الشمس (سفرنامه ناصرالدین شاه به خراسان و مشهد) بود اما هیچگاه نتایج تحقیق خود را در اختیار صنیع الدوله قرار نداد.
طبق شواهدی که تا کنون در دست است تا پیش از این آمارگیری در مشهد، دو بار طی سالهای 1269 و1284 قمری در تهران از منازل و دکاکین و نفوس آمارگیری شده بود و همچنین در مشهد در سالهای 1283 و1284 .
آمارگیری اولیه در تهران که پیش از صدور حکم میرزاحسنخان سپه سالار انجام شد بسیار ناقص و کلی ست و حتی رقمی از جمعیت نفوس تهران نمی‌دهد و فقط از دکاکین و منازل یاد کرده است؛ دومین آمارگیری تهران نیز به صورت گزارش نویسی است و هر منزل و صاحبانش را توصیف کرده است . همچنین آمارگیریهای اولیه مشهد نیز از تعداد دقیق نفوس خبر نمی‌دهند.


ادامه

  • اخبار فوری فوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی