اخبار فرهنگی فوری

اخبار فوری و لحظه ای فرهنگی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

اخبار فرهنگی فوری

اخبار فوری و لحظه ای فرهنگی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

به گزارش سایت مشهد فوری؛ غلامرضا سلامتی مسئول هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور گفت:مهارت علم سازی نیشابور بیش از ۴۰۰ سال در فرهنگ اسلامی ما قدمت داردکه در دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در کمیته ثبت آثار معنوی کشورباعنوان «مهارت ساخت علم نیشابور» به ثبت رسیده است.

سلامتی افزود: ثبت «علم نیشابور» به عنوان نماد مذهبی منحصر به فرد که در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط خاندان علمدار در نیشابور ساخته می‌شود و در میان دسته‌جات مذهبی سراسرکشور از اهمیت خاصی برخوردار است که نمونه مشابه علم نیشابور در هیچ منطقه‌ای از کشور ساخته نمی‌شود و نیشابور تنها از این پتانسیل برخودار است.

وی خاطرنشان کرد: «علم نیشابور» یکی از ابزاری است که در نیشابور، ساخته، و به سراسر کشور فرستاده می‌شودکه این علم، با اسکلت‌بندی چوب و روکش گچ ساخته، و اشعاری در رثای حضرت امام حسین (ع) روی بدنه‌ی آن حک می‌گردد و همچنین رنگ‌های لاکی روی آن کشیده می‌شود و به‌عنوان یک علم شاخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادامه
  • اخبار فوری فوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی