اخبار فرهنگی فوری

اخبار فوری و لحظه ای فرهنگی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

اخبار فرهنگی فوری

اخبار فوری و لحظه ای فرهنگی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

مرحوم دولابی: خلق را مانند شتر ببینید

دوشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵ ق.ظ


تسنیم/

 مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: این نقش و صنعت و هنری که خداوند ارائه کرده است، نشان دهنده خالق هستی است. این بدان خاطر است که به شما تفقّه داده شده است. شما مثل حیوانات و نباتاتی که تفقّه ندارند نیستند.

البته آنها هم خدا را نشان می‌دهند. آیا شتر را نمی‌بینی که چگونه زحمت می‌کشد؟ با اینکه خار می‌خورد، خدا به آن قوّت بارکشی داده است. یک خروار – کمتر یا بیشتر – بارش می‌کنیم، از جایی به جایی دیگر می‌آورد. به او چه می‌دهند؟ خار! آن را هم به او نمی‌دهند. خار در بیابان می‌روید و او می‌خورد. گوشت و شتر هم می‌دهد. آیا موجود دیگری را سراغ داری که مثل شتر این قدر برای خلقت نافع باشد؟ لذا فرمود آنهایی که ایمانشان کامل می‌شود خلق را کالابائل – مانند شتران – می‌بینند. بعضی خیال کردند منظور این است که آنها خلق را بد می‌بینند. نه! یعنی مردمان پاک را می‌بینند که نافعند و خود را مصرف خلق کرده‌اند. نه اینکه مثل شتر گردنشان دراز و دمشان چه جور است. شتر، راست راه می‌رود. هزار شتر اگر جایی بروند، یک جاده باریک برایشان کافی است. یکی از آنها جلو می‌رود و مابقی پشت سر او. چه آنها را با طناب به هم بسته باشند یا نبسته باشند، آهسته پشت سر هم می‌روند. مگر اینکه تشنه باشند که در آن صورت با هم بازی می‌کنند و جنگلی می‌دوند و در بیابان حجاز که آب کم است، آب را پیدا می‌کنند.

ادامه خبر

  • اخبار فوری فوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی